Судебник 1550 г.

  71. А намесником и волостелем, которые держат кормленья, и тиуном великого князя, и боярским тиуном, и детей боярских тиуном татя и душегубца и всякого лихово человека без докладу не продати, ни казнити, ни отпустити. А хто татя или душегубца и всякого лихово человека отпустит, или кого без докладу продаст или казнит, и на том судье исцовы иски доправити вдвое, а в государеве пене кинути в тюрму до царева государева указу.

  72. А по городом намесником городцких посадцких всех людей промеж их судити, обяскивая по их животом и по промыслом и по розмету: сколько рублев хто цареву и великого князя подать дает, по тому их, обыскивая, судити и управа чинити. А разметные книги старостам и соцким и десяцким и всем людем тех городов своих розметов земсково дьяка руку за своими руками ежегод рисылати на Москву к тем бояром, и к дворецким, и казначеем, и к дьяком, у кого будут которые городы в приказе; а другие книги своих розметов старостам и соцким и десяцким тех городов, где хто живет, отдавати тех городов старостам и целовалником, которые к намесников в суде сидят. И хто тех городов городцкие посадцкие люди учнут промеж собя искати много, не по своим животом, и про тех исцов сыскивати розметными книгами, сколько он рублев с своего живота подати дает; и будет живота его столко есть, и на колко ищет, ино ему дати суд; а будет живота его столько нет, и тех исцев, а в их искех тем и винити, и пошлины имати по Судебнику, а в Цареве государеве пене велети дати на поруку да прислати к Москве к государю. А городцким посадцким людем искати на намесникех и на их людех (по) своим животоми по промыслом и по розмету; а которого году староста и целовал-лики розметных книг к Москве не пришлют, и в том году на намесника суда не дати. А по волостем волостелем судити черных людей по их жалобницам и управа им чинити безволо-китно. А хто взыщет много, не по животом, а ответчик учнет бити челом, а скажет, что тот истец ищет много, а живота его столко нет, на колко ищет, и тем волостелем посылати о том, выбираючи тех жо волостей лутчих людей да целовалника одного или дву лосмотря по делу, а велети про то обыскати накрепко: было ли живота его столко, на колко ищет. И скажут в обыску, что живота его столко было, и в том ему дати суд; а скажут в обыску, что живота его столко не было, ино его обвинити и пошлины на нем взяти, а в государеве пене, и в ябедничестве дати его на поруки да прислати с обыскным списком к Москве.
  73. А который человек скажет, что у него был живот чюжой, и того обыскати, был ли у него тот живот и было ли столко того живота, и чей скажет тот у него живот был, ино про то обыскати было ли у него столко живота и которым обычаем тот у него живот взят; да по тому дело и вершити.
  74. А на котором городе будут два намесника или на волости два волостеля, а суд у их не в розделе, и им имати пошлины по списку обема за одного намесника, а тиуномих за одного тиуна, и они себе делят по половинам, а которые городы или волости поделены, а случитца у них суд вопчей, и им обема пошлины имати одны, да те им пошлины меж собя делити по половинам же. А возмут те два намесника или два волостеля или два тиуна с одного дела пошлины вдвое, и уличат их в том, и тому, на ком пошлины взяли, на тех намесникех или на волостелех и на их тиунех те пошлины велети взяти втрое.
  75. А хто пошлет пристава по намесника, по боярина, или по сына боярского, или по волостеля, и по их тиунов, и по Царева и великого князя тиуна и по довотчиков, и намеснику и волостелем и их тиуном, и великого князи тиуном и довотчиком отвечати к сроку ехати; а не поедут к сроку сами, и им к сроку в свое место посылати к ответу; а не приедут сами к ответу и в свое место отвечати не пришлют после срока за сто верст в седмой день, и тех.обинити и исцовы иски по жалобницам и неделщиков езд на тех доправити, да отдати иск ишеям. А срочных по приставным на намесников и на волостелей и на их тиунов не наметывати; а из далних городов росчитати по верстам по тому ж розчету. А з записми не посьшати никуды, оприч ведомых разбойных дел, и намесников и волостелей и их, тиунов и их людей, оприч приказных дел, в которых делех велит государь дати запись. А приставов з записью по намесников и по волостелей и по их тиунов давати, а велети им чинити срок, как съедет з жалованья, оприч тех записей, которую запись велят дати бояре, приговоря вместе; а одному боярину и дьяку пристава з записью не дати.
  76. А о холопстве суд. По полной грамоте холоп. По ключу по селскому з докладною холоп з женою и з детми, которые у одново государя с ним в одной крепости и которые породни-лися в холопстве; а которые его дети родились до холопства, а учнутжитиу иново государя, или себе уснут жиги, то не холопи. А по городскому ключу не холоп. (По робе холоп); по холопе роба. По духовной холоп. По приданой робе холоп, а по холопе роба. А по тиунству без полные и без докладные не холоп; а по селскому ключу без докладные не холоп. А полному и докладному холопу сына своего слободного, который ся родил у него до холопства, не продати, а продаться он сам кому хочет, тому же ли государю, у кого отец его послужит, или иному кому хочет; а отцу его и матери у полные не стояти и ис холопства не взяти, потому что отец его и мата (сами) в холопех; да и в полных и в докладных то писати, что отец у него и мати есть, а у полные не стояли, потому что сами в холопех. а у кого отец в черньцех или мати в черницах, и тому отцу и матери у своего сына и у дочери у полные и у докладные не стояли же и из холопства не взяти; а в полные и в докладные писали, что у него отец или мати есть, а у полные и у докладные не стояли, потому что пострижены; да и не давати тем детей своих продаться он сам кому хочет.
  77. А отпустные давати з боярского докладу; а боярам к тем отпустным печати свои прикладывати, а дьяком подписывати. А отпустные давати на Москве бояром да дьяком, да давати отпустные в Великом Новагороде да во Пскове наместником да дьяком. А пошлины имати от отпустные боярину или намесни-ку от печати з головы по девяти денег, дьяку от подписи з головы по алтыну, а подьячему, которой отпустную напишет, з головы по три денги. А оприч Москвы да Великого Новагорода и Пскова инде нигде ни в которых городех отпустньгх не давати. А хто положит отпустную без боярского докладу, и без ноугородцких и псковских намесников докладу, и без дьячие подписи, хоти и государя своего руку, и   та отпустная не в отпустную.
  78. А которые волные люди учнут бита челом князем, и бояром, и детем боярским, и всяким людем, а станут на собя давати кабалы за рост служит, и боле пятинатцати рублен на серебряника кабалы не имати. А старые кабалы, которые иманы на волных людей и болши пятинатцати рублев до сего Уло-женья, а за рост им в тех денгах у них служити, и тем людем кабалы приносити к бояром, и бояром к тем кабалам печати свои прикладывати, а дьяком подписывати; а вперед кто ту кабалу оболживит, и та кабала вершити по суду. А имати им кабалы на волных людей, а на полных людей, и на докладных, и на старинных холопей кабал не имати. А хто возмет на полного, или на докладного, или на старинного холопа кабалу, не опытав, или хто на него беглую грамоту возмет, а хто на того холопа положит полную или докладную, или доведет на него которое старинное холопство по духовной грамоте и по иным крепостям, и у того денги пропали; а чей тот холоп был, (а) скажет то, что от него тот холоп бежал, пократчи, и та гибель , взяти на том, хто, не обыскав, на чюжево холопа кабалу или беглую возмет; а тот холоп по старому холопству, или по полной, или по докладной, или по духовной тому государю.
  79. А положат на одново холопа две полные или две докладные, и которая будет старее, тому тот холоп, а денги по новой полной или по докладной у того пропали; а снос старого государя взяти на том, хто положит новую полную или докладную, а тот ся ведает с своим знахорем сам; а станет тот на того знахаря бита челом о суде, ино на него дати суд.
  80. А холопа рать полонит, а выбежит ис полону, и он слободен, а старому государю не холоп. А похочет тот холоп к своему к старому государю, и того холопа явити бояром, а дьяку подписати на старой крепости, а пошлины имати з головы по алтыну. Акоторой холоп побежит з государем своим один бежит без государя своего, а не рать полонит, и выйдет тот холоп ис которые земли опять к Москве, и он старому государю холоп по старому холопству, оприч того, нечто кому государь пожалует, Даст волную грамоту.
  81. А детей боярских служилых и их детей, которые не служивали, в холопи не принимати никому, оприч тех которых государь от службы отставит.

  82. А хто займет сколько денег в рост, и тем людем у них не служити ни у кого, жиги им собе, а на денги им рост давати. А хто даст денег в заем в рост, да того человека станет держати у, себя, и забежит от него тот человек пократчи, и что снесет, то у него пропало, а по кабале денег лишен.
  83. А наймит у государя не дослужит уроку своего, а пойдет проч, и он найму лишен. А которой государь наймиту не захочет дать найму, и уличит его в том наймит, и, на том доправити наем вдвоем.
  84. А о землях суд. Взыщет боярин на боярине, или манастырь на манастыре, или боярин на манастыре, ино судити за три годы. А взыщет манастырь на боярине, ино судити за три ж годы, а дале трех годов не судити. А взыщет черной на черном, или помещик на помещике, за которыми земля царя и великого князя, или черной селской на помещике, или помещик на черном на селском, ино судити по тому ж за три годы; а дале годов не судити. А взыщут на боярине или на манастыре царя и великого князя земли, инно судити за шесть лет; а дале не судити. А которые земли за приставом в суде, и те земли держати. А государю и бояром и всем приказным людем по ишеину челобитью судьи на землю не посылати, а посылати судью на землю, выбрав одного не по их челобитью; а дву судей на землю не посылати.
  85. А в вотчинах суд. Хто вотчину продаст, и детем его и внучатом до той вотчины дела нет, и не выкупити ее им; а братья будут или племянники в тех купчих в послусех, и им и их детем и внучатом до тое вотчины по тому ж дела нет. А не будет братья в послусех или племянников, и братья или сестры и племянники ту вотчину выкупят. А станет тот купец ту вотчину продавати, и тем продавцом вотчина у них кулиги полюбовно, как ему тот продавец ту вотчину продаст; а не полюбовно ему вотчины не выкупити. А судити о вотчине за сорок лет; а дале сорока лет вотчичем до вотчины дела нет. А до купель дела нет: хто куплю продаст, и детем и братьям и племянником тое купли не выкупати. А хто напишет свою куплю детем своим (после живота своего), ино им та вотчина: то им держати в вотчину, и вперед им та вотчина выкупити по тому ж указу за вотчину. А хто вотчину свою выкупит в те урочные сорок лет, и та ему вотчина держати за собою, а иному ему той вотчины не продати, ни заложит в чюжой род, а отдати ему вотчина в свой род по тому ж, кого в прежних купчих в послусех нет. А хто купит вотчину чюжими денгами или заложит или продаст, а доведет на него продавец, что он выкупил чюжими денгами и держит ее не за собою, та вотчина прежнему продавцу безденежно. А хто похочет вперед свою вотчину мимо вотчичев заложит у стороннего человека, и тем сторонним людем невотчичем те вотчины в заклад имати, в колке чего та вотчина судит. А возмет хто сторонней человек, а невотчич, вотчину в заклад во много болши тое цены, чего та вотчина судит, и хто вотчин учнет бити челом, что закладывает или уже заложил в чюжей род, и тому вотчину та вотчина в заклад взята в меру, чего та вотчина судит. А что тот денег в займы дал лишок болши тое цены, чего та вотчина судит, и у того (те) денги пропали. А хто свою вотчину рименит невотчичу, а примет денег, и хто вотчич учнет ту вотчину выкупати, и тому та вотчина выкупати, и тому та вотчина выкупити; а земли ему оставити в меру столко, сколко он своей земли променил.
  86. А промеж сел и деревень городити огорода, по половинам: ачьею огородою учинитца протрава, ино томуплатити, чья огорода. А где отхожие пожни от сел и от деревень, ино поженному государю не городитись, городит тот всю огороду, чья к пожни земля ораная пришла. А хто вытравит какой хлеб или пожно, и тот хлеб и ложно платити тому, чья изгорода.
  87. А хто сорет межу или грань ссечет из царевы и великого князя земли у боярина или у манастыря, или боярской у манастырского, или манастырской у боярской, и хто в тех межу сорет или грань ссекел, ино того бити кнутьем да исцу на нем взяти рубль; а крестьяне меж собя в одной волости или в селе хто у кого межу переорет или перекосит, ино волостелю или посельскому имати на нем за боран два алтына.
  88. А крестьяном отказыватись из волости в волость, из села в село один срок в году: за неделю до Юрьева дни осеннего и неделя по Юрьеве дни осеннем. А дворы пожилые платят в полех за двор рубль да два алтына, а в лесех, где десять веръст до хоромного лесу, за двор полтина да два алтына. А которой крестьянин живот за кем год да пойдет проч, и он платит четверть двора; а два года поживет, и он платит полдвора; а три годы поживет, и он платит три четверти двора; а четыре годы поживет, и он платит весь двор, рубль и два алтына. А пожитое имати с ворот. (А за повоз имати з двора по два алтына; а оприч того пошлин на нем нет. А останетца у которого крестьянина хлеб в земле, и как тот хлеб пожнет, и он с того хлеба или с стоячего даст боран два алтына; а по кои места была рожь его в земле, и он подать цареву и великого князя платит со ржи, а боярского дела ему, за кем жил, не делати. А попу пожилово нет, и ходити ему (вон) безсрочно (воля). А которой крестьянин с пашни продасться кому в полную в холопи, и он выйдет безсрочно, и пожилово с него нет; в которой хлеб его останется в земле, и он с того хлеба подать цареву и великого князя платит; а не похочет подати платити, и он своего хлеба земляного лишен.
  89. А убьют которого крестьянина на поле в розбое или в ыном в котором в лихом деле, и дадут того крестьянина за государя его, за кем живет, или выручит государь его тот, за кем живет, и пойдет тот крестьянин из-за него вон, ино его вьшустити; а на отказщика в том деле взяти порука з записью: попытают того крестьянина на том его государе, за кем жил, в ыном в какове деле, и он бы был в лицех.
  90. А которой купец, идучи на торговлю, возмет у кого денги или товар, да на пути у него тот товар утеряетца безхитростно, истонет, или згорит, или рать или розбой возмет, и боярин, обыскав, велит тому дати цареву и великого князя (дьяку) полетнюю грамоту с великого князя печатью, посмотря по животом, платитца исцом в ыстину без росту. А хто у кого, взяв, идучи в торговлю, да пропьет или иным каким безумьем тот товар погубит без напрасньства, ино того выдати исцу головою до искупа. А в розбойном деле дадут кому полетнюю грамоту, и как своего розбою доищетца, или в его иску розбойников поймают, и у того та грамота полетняя не в грамоту.
  91. А попа, и дьякона, и черньца, и черницу, и старую вдовицу, которые питаютца от церкви божьи, ино их судити святителю или его судьям; а будет простой человек с церковным, ино суд вопчей; а которая вдовица питаетца не от церкви божьи, а живет своим домом, ино то суд не святителской. А торговым людем городцким в манастырех в городцких дворех не жиги. А которые люди торговые учнут жиги на манастырех и тех манастырей сводити да и намесником их судити. А на манастырех жиги нищим, которые питаютца от церкви божьи.
  92. А которой человек умрет без духовные грамоты, а не будет у него сына, ино статок весь и земля взяти дочери; а не будет у него дочери, ино взяти ближнему от его роду.
  93. А хто купит на торгу что поношено у носящего или с лавки, из тому купити с порукою с рядовою; а хто без поруки купит, и тому тем быти и виновату.
  94. А хто купит лошадь на Москве или в Московском уезде, и тем те лошади пятнати у пятенщиков на Москве да и в книги писати по старине. А пошлина пятенщиком имати по старине же.
  95. А по городом и по волости где хто лошадь купит или менит, тут у намесников, и у волостелей, и у их пошлинников и пятнает; а записывати те лошади в книги у целовалников дьяку земскому; а пятенщиком, имати у купца денга, а с продавца денга же. А целовалником и дьяку земскому у тех намесников и у волостелей пятна их образец писати в книги спору для. А хто купит лошадь в своей волости или выменит, а до такова же дни не запятнает и в книги не запишет, и уличает его в том, хто купит или (вы)менит, и на том взяти намеснику или волостелю или пятенщику пропятенья два рубля. А хто поимався за ту лошадь да чего с тою лошадью взыщет, доколе ее не запятнил, и на том тот иск взяти без суда, хто ее не запятнил. А детем боярским купленые и меновые лошади пятнати по тому ж. А в служебнем походе хто у кого купит лошадь, и хто у него за ту лошадь поймаетца, и тот, хто купил, поставит свидетелей человек пять или шесть на того, у кого купил, а запретца тот, у кого купил, ино им суд. А хто где купит лошадь или выменит не в своем присуде, тот тут и пятнит; а приведет ту лошадь к себе непятнену, и уличат его в том, и на том пропятенья взяти, у кого он в присуде.
  96. А намесником, и волостелем, и тиуном, и пятенщиком в городех и в волостях непродажных и доморощеных лошадей на пятнати. А хто учнет в городех и в волостях непродажные и доморощеные лошади пятнати, и доведут на него то, и хто на нем чего взыщет в тех лошадех, и те ему убытки платити без суда втрое, а в пене что государь укажет.
  97. А которые дела преж сего Судебника вершены, или которые ек вершены в прежних во всяких делех, сужены и несужены, и тех дел всех не посуживати, быти тем делом всем в землях, и в холопстве, и в кабалах, и во всяких делех и в тиунстве по тому, как те дела преж сего вершены. А вперед всякие дела судити по сему Судебнику и управа чинити по тому, как царь и великий князь в сем своем Судебнике с которого дня уложил.
  98. А которые будут дела новые, а в сем Судебнике не Написаны, и как те дела з государева докладу и со всех бояр приговору вершатца, и те дела в сем Судебнике приписывати.
  99. Да велети проклинати по торгом на Москве и во всех городах Московские земли, и Новагородцкие земли, и Тверские земли и по волостем, чтоб ищея или ответчик судьям и приставом посулов в суде не сулили; а послухом, не видев, не послушествовати, а видев сказати в правду. А послух опослу- ' шествует, не видев, лживо, а обыщетца то опосле, ино на виноватом послухе гибель исцева и убытки все, а в вине казнити торговою казнью...
  100. О суде с удельными князи. (А) взящет москвитин какова дела на селецких волостелех, которые селеца московские за уделными князми, ино судити царю и великому князю; а не отвечает волостель селецкой, и царю и великому князю его обвинити. А взыщет селецкой на селецком, судит их же волостель. Ане будет их князя на Москве, и волостелю к докладу с Москвы не вести, а ждати князя на Москве. А поведет их волостель с Москвы к докладу к своему князю, а утечет тех писцов один к царю и великому князю и бьет челом царю и великому князю на того волостеля, и царю и великому князю на того волостеля дати пристава; а повезет его через то в удел, и тем его царь и великий князь обинит. А бьет челом царю и великому князю царя и великого князя сын боярской на уделного человека, и царь и великий князь, воименовав своего судью, и пошлет к своему брату к уделному князю, коли будет князь на Москве, и уделной князь даст своего судью. А суду быти на Москве, хотя б тот человек был в его деле на Москве. А уделного князя сын боярской бьет челом на царева и великого князя человека, ино суду быти такоже на Москве. А бьет челом царю и великому князю жалобник уделного князя человек из его вотчины на царева и великого князя человека, и царь и великий князь даст пристава, да судит царь и великий князь сам. А на москвитине взыщет которого князя уделного городцкой человек, ино судити их намесником  московским, а без судьи. А искати московитину на уделного князя городцком человеке, ино ему ехати с судьею, а судье быти московских намесников. А деловые люди в манастырских станех которого князя, и писцы царя и великого князя пишут их под сотника в дань и во все проторы, а князю над ними суд один. А случитца суд сместной в селцах в манастырских уделному с уделным, или деловым с становым и з городцким, или с селецким и с манастырским, и судьям доложити царя и великого князя, а третьего им в том нет ничего.

Начало документа

Даты: 1550
Источник: 
Памятники русского права. М., 1956. Вып. IV. С. 232—261.
Опубликовано в INTERNET: 2006, декабрь


История России Историки России История Урала История Оренбуржья Курс лекций Планы практических занятий Тесты Художественная литература Советы и рекомендации Учебные вопросы Литературные задачи Биографические задачи Проблемные задания Библиотеки Документы Хронология Исторический календарь Архив Ссылки Карта проекта Автор Обновления Титульная страница

Rambler's Top100 Союз образовательных сайтов


© Заметки на полях. УМК. 1999 - 2008